איך אני עושה קידום אתרים אורגני ב-2019 (ומזמין אותכם לעשות כמוני)

רוצים להבין לעומק איך עושים קידום אורגני? שואלים את עצמכם מדוע אף אחד לא מוצא את האתר שלכם (אפילו בשמו של העסק)? האתר של העסק שלכם נקבר עמוק במרחבי האינטרנט?

קידום אתר אורגני נחשב לדרך האיכותית ביותר לשיווק באינטרנט (בעיני רבים וטובים).

ישנם עוד כלים שונים ואסטרטגיות, אבל לקידום האורגני יש את הכוח הגדול ביותר.

שואלים מדוע? כל התשובות (בגרסא שלי) לפניכם.

אני לא קורא לזה "מדריך" ולא "מאמר"… תקראו לזה איך שאתם רוצים.

אני משתף איתכם את כל מה שאני יודע כדי שתצליחו לקדם את העסק שלכם או של הלקוחות שלכם.

בלי סודות…

מה זה קידום אורגני בגוגל? צעד ראשון…

כמעט לכל עסק יש אתר בסדר גודל כזה או אחר, שבעזרתו מושך העסק גולשים או לקוחות פוטנציאליים. לאתר הזה אפשר לקרוא "נכס דיגיטלי".

האתר הוא האינטראקציה הראשונית (או המתמשכת שלכם) עם הגולשים או הלקוחות הפוטנציאליים שלכם.

כשמדברים על קידום אתרים אורגני בגוגל מתכוונים בעיקר להופעת האתר שלכם בתוצאות החיפוש עבור ביטויים שקשורים לנישה שלכם.

לדוגמא, אם העסק שלכם הוא תיווך נדל"ן, תרצו להופיע בגוגל עבור ביטויים שקשורים לשוק הנדל"ן. אם אתם מוכרים מכונות קפה, תרצו להופיע מול מי שמחפש או מתעניין בקפה ומכונות.

מטרת הקידום האורגני היא לשים את האתר שלכם בתוצאות החיפוש המופיעות בדף הראשון לפחות, או באחד משלושת התוצאות הראשונות במקרה הטוב ביותר, למגוון ביטויים שקשורים לתחום בו עוסק האתר שלכם.

למה? בהמשך.

ובמילים אחרות, האם הגולשים (הלקוחות הפוטנציאלים שלכם) יכולים למצוא אותכם בגוגל או לא.

למה צריך לעשות קידום אורגני?

לפני שאני מרחיב בתשובתי לשאלה הזו, אני מציע לכל אחד ואחת מכם לשאול את עצמו "איך אני מחפש/ת משהו היום? עסק/שירות כל דבר?"

אני מנחש שלפחות 95% מכם ענו – "על ידי חיפוש בגוגל"!

גוגל הפך כבר מזמן למכונת התשובות האולטימטיבית למילארדי גולשים ברחבי העולם כולו, וכמות המידע שמשותף היום הוא אינסופי.

60,000 חיפושים בשניה רבותיי!!!

עם כזו כמות של מידע, מטרתה של חברת גוגל היא לספק לכם, הגולשים (לקוחותיה) את החוויה הטובה ביותר.

כדי לעמוד ביעד הזה, גוגל פיתחה (ומפתחת כל הזמן) אלגוריתמים מתוחכמים ביותר שבעזרתם מביאה ללקוחות שלה את התשובות הטובות והרלוונטיות ביותר.

כדי להיות בין אותן "תשובות רלוונטיות" בתוצאות החיפוש של גוגל, יש מספר פעולות שצריך לנקוט.

בלי אותן פעולות, האתר נקבר איפשהו בדפים האחרונים של תוצאות החיפוש.

ובכנות, מי מכם עבר לדף 2 או 3 לכל היותר בחיפוש משהו בגוגל?

אני מאמין שמעט מאד. נדירים האנשים הסבלניים בעולם האינסטנט של היום שבוחרים להתבונן בכל התוצאות שבדף הראשון, שלא לדבר על דף שני.

על פי חברת ahrefs, חברת מידע עצומה למקדמי אתרים שמחכה את רובוט הסריקה של גוגל, 30% מהגולשים נכנסים לתוצאה הראשונה, 15% לתוצאה השניה, 10% לשלישית, ואחר כך מדובר בעיקר במזל.

חלוקת אחוזים במקומות הראשונים בגוגל

וכעת, כשאתם כבר מבינים את הסיבה לצורך בקידום האתר שלכם, נעבור לתכלס.

אסטרטגיה נכונה – התבוננות לטווח הארוך

תהליך קידום האתר בגוגל הוא תהליך יסודי מאד שדורש תשומת לב לפרטים, העמקה וניסיון.

התהליך לוקח זמן הן ליישום והן להשגת תוצאות, ולכן מראש כדאי להגיע עם המון סבלנות לדרך.

אם אתם מחפשים פתרונות לטווח קצר, זה לא בשבילכם. תתעניינו יותר בקמפיינים ממומנים בגוגל אד לצורך העניין.

ההשקעה הנכונה בשיווק (ובכלל בחיים בעיני אגב) זה להתבונן לטווח הארוך.

זה משתלם, תאמינו לי. יש לא מעט יתרונות לקידום אתרים על פני ערוצי שיווק אחרים.

אני מאמין שבזכות הידע שתקחו מכאן תוכלו להתחיל לשאול את השאלות הרלוונטיות, לחקור ולחפור בכדי ללמוד יותר ויותר איך עושים קידום אתרים בגוגל.

חשוב שתבינו שאין דרך מסוימת לקדם אתר. זה לא קסם. נדרשת עבודה והשקעה.

מה שכן, אם תבצעו את השלבים הבאים (או לפחות תתנסו בביצוע שלהם) תוכלו להתחיל לבחון תוצאות וללמוד איך זה משפיע על האתר שלכם או של הלקוח שלכם.

למה אני חושב שקידום אורגני הוא ערוץ שיווק איכותי

אני מוצא את עצמי מסביר לא מעט ללקוחות שלי למה לקידום אורגני יש כוח עצום. אז אשמח לשתף גם אותכם בממצאים האלה.

בתוך השלל העצום של ערוצי השיווק, הבולטים הם גוגל ופייסבוק (אינסטגרם) לרוב העסקים.

נקרא לזה בשמות קוד – "רשת חיפוש" ו"רשת חברתית".

הרשת החברתית היא כלי נהדר לקבלת חשיפה לקהל מאד רחב וכמות האפשרויות לשיווק דרך הרשתות החברתיות היום היא מטורפת. יחד עם זאת, ברוב המקרים, מי שנכנס לפייסבוק תוך כדי נסיעה ברכבת מחפש להעביר את הזמן.. לקרוא פוסטים של חברים, לראות סרטונים, תמונות, להידחף לחיים של אנשים אחרים… כל מיני דברים כאלה.

בין היתר, תוך כדי שהוא גולל וגולל וגולל בפיד שלו, הוא רואה מודעות ממומנות, שאם הן עשויות נכון, הן מושכות תשומת לב. זה לא אומר שהוא יהפוך ללקוח שלכם זה רק אומר שהוא מכיר את השם של העסק או שאיזשהו מסר נצרב לו בתודעה.

הגולש ברשת החברתית ברוב המקרים (לא כולם) לא מחפש אותכם, אלא נתקל בכם במקרה.

לעומת זאת, ברשת החיפוש, גולש נכנס כדי לשאול שאלה מסוימת ולקבל תשובה! הוא מחפש שירות, מוצר, מחפש ללמוד משהו. הוא רוצה לקבל תשובה.

שם אתם רוצים להיות! במקום הזה שנותן את התשובה! אם אתם נותנים שירות מסוים, הייתם רוצים להיות בתוצאות הראשונות כשמישהו מחפש שירות כזה נכון? או אם אתם מוכרים מוצר מסוים תרצו להופיע בתוצאות הראשונות כשמישהו מחפש את המוצר הזה!

זה הכוח של קידום אורגני.

קידום אתר בגוגל – שלבים

בגדול, הפעולות מתחלקות בין עבודה על האתר עצמו (מה שנקרא "On Page SEO") לבין עבודה מחוץ לאתר ("Off Page SEO").

ישנן פעולות שנחשבות לפעולות "טכניות" (כמו אופטימיזציה לקוד האתר) וישנן פעולות שנחשבות ליותר "אסטרטגיות" (כמו יצירת תוכן, מידע ודפי נחיתה).

הכנתי בעבר מדריך "איך לקדם אתר בגוגל לבד", בו ריכזתי 7 טיפים מעולים שלמדתי מניל פטאל.

מאז עברו הרבה מים בנהר ולמדתי עוד כמה וכמה דברים (גם על בשרי).

כיום אני יכול להגיד שהיסודות העיקריים שאני עובר עם כל לקוח שלי בתהליך קידום האתר הם:

  • מחקר מילות מפתח מקיף
  • מדידת התחרות בנישה המקודמת
  • יצירת תכנית תוכן על בסיס המחקר
  • עבודה טכנית על קוד האתר עצמו (אופטימיזציה לקוד האתר)
  • יצירת קישורים נכנסים מגוונים ככל שניתן מאתרים בעלי סמכות בעיקר (ויש גם פחות…)
  • מעקב קבוע אחרי מצבו האופטימלי של האתר ביחס למנוע החיפוש
  • מעקב קבוע אחר מיקום האתר והתקדמות הדירוג

בחרתי להשתולל ולפרט לכם על כל שלב ושלב, בכדי לעזור לכם לעשות את זה בדרך הנכונה ביותר עבורכם ובכדי שתוכלו להיות מוכנים לתהליך הזה בצורה הטובה ביותר (בין אם אתם עתידים להיות לקוחות של מקדם אתרים ובין אם תעשו זאת בעצמכם).

מחקר מילות מפתח מקיף

כתבתי מדריך פרקטי שיעזור לכם לעשות מחקר מילים בעזרת כלים מעולים (וחינמיים).

אתם מוזמנים לעבור למדריך הזה ולהבין איזה כלים יכולים לעזור לכם.

כלים חינמיים למחקר מילות מפתח

בגדול, בכל כלי תוכלו להכניס מילות מפתח כלליות הקשורות לנישה שלכם ולקבל עצות רבות למילות מפתח שיכולות להוביל גולשים לאתר שלכם.

הכלים העיקריים שמשמשים אותי למחקר מילות מפתח:

  • מתכנן מילות המפתח של גוגל – נמצא בתוך "גוגל אד", וניתן להשתמש בו חינם לגמרי
  • Ubersuggest – כלי מעולה שפותח על ידי ניל פטאל ויכול לעזור במשהו
  • Google Trends – עוזר להבין האם יש עניין בביטוי מסוים
  • SEMRush – כלי פרימיום, אבל שווה כל שקל (ולא אין לי אפיליאייט)

המדדים העיקריים שמעניינים הם נפח החיפוש החודשי של כל ביטוי ומידת התחרותיות שלו.

אבל זה לא רק זה. צריך לבחור מיקוד מסוים כדי להביא תנועה איכותית לאתר. לא יעזור לכם להביא תנועה חסרת משמעות כי ההצלחה של הפרויקט נמדדת בתנועה שמביאה המרות ומכירות לעסק!

סיפורי מקרה שיעזרו להבין על איזה ביטויים להתחרות

סיפור מקרה #1 – חנות אינטרנטית למתוקים

לצורך העניין, אני מקדם חנות אינטרנטית לשיווק מוצרים מתוקים ומוצרים לאפיה בשם "המזווה המתוק" (מומלץ בחום לחובבי אפיה אגב..). אני יכול לנסות לקדם את המונח "שוקולד". יש לו אלפי חיפושים בחודש. אבל האם מי שמחפש "שוקולד" מחפש לקנות מתוקים או מוצרים לאפיה? לא בטוח.

לעומת זאת, מי שמחפש ביטוי כמו "מחית קינדר" או "איפה קונים מחית קינדר" זה גולש שאני מאד ארצה להביא לאתר! כי הוא בשל לקניה.

שימו לב לדבר חשוב מאד בהשוואה הזאת – הביטוי "קינדר" לבד יכול להיות תחרותי מאד ולהביא תנועה חסרת משמעות. אבל הביטויים האחרים (שגם הם תחרותיים לא פחות, אבל יותר קלים להשגת תוצאות) מביאים לקוחות. ואני מעדיף להביא לקוחות במקרה הזה.

מחית קינדר במקום ראשון

סיפור מקרה #2 – שירותי פיזיותרפיה

בניגוד למכירת מוצרים, למכירת שירותים יש יצירתיות וגישה שונים לגמרי בהקשר של מילות המפתח.

אחד העסקים שאני מקדם נותן שירותי פיזיותרפיה לגיל השלישי. נשאלת השאלה במקרה הזה על איזה ביטויים שווה להתחרות?

אני מאמין בקידום ה"הוליסטי" (Whole) המפורסם שבו לא מתמקדים בביטוי או שניים אלא מקדמים מגוון של ביטויים. אבל זה יותר מתאים לשלבים המתקדמים יותר של תהליך הקידום. בהתחלה צריכים להתמקד במשהו, אחרת הולכים לאיבוד (מניסיון).

כלל האצבע שלי הוא להתמקד בכ-5-6 ביטויים בעלי תחרות נמוכה יחד עם ביטוי תחרותי אחד בכל חודש, ולבנות תוכנית מסודרת לטווח הארוך על בסיס הביטויים האלו.

נחזור לפיזיותרפיסטים, אז במקרה שלהם, שוב, אין סיבה להתחרות על הביטוי "פיזיותרפיה" נכון? כי גם סטודנט שרוצה ללמוד את זה מחפש בגוגל "פיזיותרפיה". קשה לפגוע רק במבקשי השירות.

מה גם, שהם נותנים שירות לאוכלוסיה מאד מסוימת. אוכלוסיית הגיל השלישי. אז למה לא למקד את החיפוש?

"פיזיותרפיה לגיל השלישי" זה כבר יותר טוב. יותר ממוקד.

אבל מה עם מצבים בהם הגולש רוצה ללמוד על מחלה או תופעה מסוימת שקשורה לגיל השלישי? נניח "נפילות" או "שיווי משקל". תופעות מאד נפוצות בקרב מבוגרים מסתבר.

במקרה כזה, כמו שכבר הבנתם לא יעזור לי להתחרות על הביטויים "נפילות" או "שיווי משקל" כי הביטוי הראשון יכול לדבר גם על נפילות מטאורים והשני על בעיות שיווי משקל בפיזיקה…

"חוסר שיווי משקל" זה אחלה ביטוי להתחרות עליו!

או "תרגילים לשיווי משקל למבוגרים". מניסיון איתם, זה מביא טראפיק נהדר! תראו בעצמכם:

עקרון פעולה מומלץ למחקר מילות המפתח

אל תחשבו איך להביא מלא טראפיק לאתר! תחשבו איך אתם מביאים טראפיק איכותי לאתר ואיך אתם תופסים את הלקוחות הפוטנציאלים בקשת רחבה של אפשרויות.

אל תנסו להתחרות על כל הביטויים התחרותיים ביותר. אתם תפסידו! תמצאו ביטויים ממוקדים יותר לפעילות העסקית שלכם.

מדידת התחרות – איפה אתם ביחס למתחרים שלכם?

לפני שנכנסים לתהליך קידום האתר, צריך להבין איפה אתם עומדים ביחס למתחרים שלכם.

הרי ברור לכם שאתם לא לבד בעולם, נכון?

על כל נישה מתחרים כיום עשרות, מאות, אלפי ואפילו מאות אלפי אתרים! לכן חשוב להבין מראש לאן נכנסים.

הפרמטרים החשובים במדידת התחרות הם:

  • וותק האתרים בדף הראשון
  • גודל האתרים
  • כמות הקישורים הנכנסים

ואיך תגלו מי המתחרים שלכם? פשוט מאד!

כתבו את מילות החיפוש עליהן אתם רוצים שהאתר ידורג בחיפוש בגוגל, ותגלו מי מופיע בדף התוצאות הראשון.

חשוב להתמקד בעיקר בשלושת התוצאות הראשונות, אשר שואבות את עיקר התנועה מדף החיפוש.

מדידת התחרות מתבצעת על ידי שילוב בין כמה כלים.

יש לציין כי ישנם כלים חינמיים וכאלו בתשלום. לעסק לקידום אתרים עדיף להשתמש בכלים בתשלום, שהם מקיפים ויעילים בהרבה.

אנחנו רוצים לדעת:

  • כמה ותיק האתר המתחרה
  • כמה קישורים נכנסים יש לו
  • מה ה-authority score (מדד האמינות) שלו
  • כמה אתרים מתחרים על אותו ביטוי בדיוק

*במשפט קצר, מדד האמינות הוא מדד שקובע עד כמה מקושר האתר מאתרים אחרים בעלי סמכות, כמה הוא מוערך על ידי הגולשים, מה ה-Trust Score וה-Domain Score שלו ומידע נוסף. המדד רץ בין 0-100, כאשר 100 זה הציון הגבוה ביותר.

2 כלים למדידת המתחרים שלכם

תוסף סרגל הכלים "SEOquake" (זמין ב-Chrome וב-Firefox)

seoquake

זה הוא כלי חינמי עם גרסת פרימיום, אבל בנינו, החינם הוא הכי טוב והכי מספיק לכם.

עליכם להתקין את הפלאגין מכאן (לפיירפוקס) ואז המדדים יתחילו להופיע.

מה ניתן לראות ולהבין בעזרת הכלי? די הרבה מידע:

  • דירוג האתר לפי אלכסה, גוגל, בינג וכו'
  • וותק הדומיין
  • מה מצב הדף הנבדק ברשתות החברתיות (תמונה כללית)
  • טראפיק (לפי SEMRush)
  • דוח אופטימיזציה לדף הנבדק
  • צפיפות מילות המפתח באתר
  • פריסת הקישורים הפנימיים
  • הערכת מידת התחרות של הביטוי (Keyword Difficulty)

ניתן לראות מכך שזה כלי שיכול לעזור לכם לעשות אופטימיזציה לדף שלכם חוץ מבדיקות הקשורות למחקר מתחרים.

אבל בכל הקשור לבדיקת מצב אתר מתחרה, נתמקד ב:

  • דירוג האתר
  • וותק הדומיין

כלי מתקדם למקדמי אתרים – SEMRush

ישנם המון כלים שימושיים למקדמי אתרים. אי אפשר להרחיב על כולם, לזה נקדיש פוסט בנפרד בהזדמנות (או שנקשר למקור של מישהו תותח).

בכדי למדוד את המתחרים, SEMRush הוא כלי הנהדר. אני משתמש בו בכדי לעשות מספר אנליזות:

  • עבור איזה מילים מדורג האתר המתחרה?
  • כמה קישורים נכנסים יש לו?
  • מה ציון האיכות שלו?
  • מה גודלו?

דוגמא לביצוע בדיקת מתחרים בעזרת הכלים הנ"ל

אני מבטיח להעלות מדריך מלא לביצוע כל הפעולות הללו.

רק לשם הדוגמא, הנה אפשרות בחינה אחת שביצעתי:

הכנסתי לגוגל את הביטוי "מתנות מקוריות לעובדים".

ניתן לראות בתמונה הבאה איך סרגל הכלי SEOquake מציג את המידע בדף החיפוש.

הצגת דף תוצאות החיפוש האורגני

ותק האתרים שב-3 המקומות הראשונים הוא כ-5 שנים. מעבר לזה, דירוג אלכסה לאתר הראשון הוא 4.11 מליון (!!!), ושני האחרים באותו מיקום – 924K.

שואלים את עצמכם איך יכול להיות שהאתר "אופק לבן" בדף ראשון? התשובה תגיע מיד, אבל אני רוצה להעמיק עוד קצת בבדיקת המתחרים לביטוי הזה.

הכנסתי את שלושת הכתובות לכלי SEMRush לביצוע השוואה מהירה בנוגע לשאר המדדים שחשובים לי והנה התוצאה:

הצגת SemRush bulk analysis

הכלי מראה לי בפשטות:

  • מה ציון האיכות של כל אתר מתחרה
  • כמה קישורים נכנסים (backlinks) יש לכל אתר מתחרה
  • כמה קישורים הם "follow"
  • באיזה אופן אתרים אחרים מקשרים לאתר המתחרה (תמונה/טקסט וכו')
  • מדדי דירוג נוספים (שהורדתי מהתמונה כי היא רחבה מדי.. תסלחו לי)

ארחיב בהמשך המאמר על קישורים נכנסים והכוח שלהם בדירוג האתר, אבל ניתן לראות כאן שבמקום הראשון נמצא דווקא האתר עם הקישורים הנכנסים המועטים ביותר וציון האיכות הנמוך ביותר.

איך זה קורה? באופן כללי מאד, לגוגל יש עוד פרמטרים (רק 200…) לדירוג אתר. במקרה הספציפי הזה אני יכול העריך כמה דברים:

  • אפשר לראות בתמונה שהאתר שבמקום הראשון הוא רלוונטי. יש דף קטגוריה באתר לשאלה "מתנות מקוריות…". לעומתו האתרים האחרים מלאים בקישורים חיצוניים, אבל אין להם דף שנותן תשובה מדויקת לשאילתא הזו. הם ממוקמים במקומות הראשונים להרבה מאד ביטויים זה בטוח, אבל לביטוי הספציפי הזה לא.
  • גוגל מודד עד כמה הגולש מוצא בך עניין ורלוונטיות. אם האלגוריתם מזהה שאנשים נכנסים לאתר לשניה ויוצאים, כנראה שחוויות הגלישה או הרלוונטיות לא כל כך מדוייקים.

במקרה הנבחן כאן, להיכנס ל"דף בית" של חנות אינטרנטית למתנות כשמחפשים מתנות מקוריות, זה די מעיק ומבלבל… לעומת זאת, להיכנס לדף יעודי של "מתנות מקוריות" זה כבר סיפור אחר! זה רלוונטי, נותן תשובה נכונה לגולשים ויוצר חוויה טובה בין שלב החיפוש לשלב התוצאה.

  • יש עוד גורמים אבל אני לא ארחיב על כולם כאן. עשו את זה לפני:

המדריך של דניאל זריהן (התותח)

ניתן להמשיך ולחפור, ולבדוק:

  • איזה אתרים מקשרים לכל אתר?
  • האם הקישורים הם קישורים איכותיים או ספאם?
  • ועוד ועוד..

בשורה התחתונה, מתקבלת תמונה ברורה כמה כוח צריך ובאיזה פעולות לנקוט בכדי לעקוף את המתחרים.

את הפעולות האלו צריך לבצע לכל ביטוי או קבוצת ביטויים שרלוונטית לנישה המקודמת ולבנות תכנית תוכן.

בניית תכנית תוכן לקידום אתר

אנחנו מתקדמים לשלב הבא והחשוב, בניית תכנית התוכן לקידום האתר.

כמעט בכל בלוג, אתר, סרטון, או אמצעי מדיה כזה או אחר תוכלו ללמוד עד כמה לתוכן יש חשיבות בעיני גוגל.

לא רציתי לכתוב "התוכן הוא המלך" אבל כתבתי.. שיהיה..

וזה נכון. לתוכן יש כוח עצום. אבל מה הכוונה בבניית "תכנית תוכן"?

אחרי שבדקנו איזה ביטויים מתאימים לנו לקידום האתר עלינו לבנות תוכן רלוונטי שמדבר על אותם ביטויים, או במילים אחרות עונה על השאלות הנשאלות על ידי הגולשים בעת החיפוש.

אם חוזרים לדוגמא של הקליניקה לפיזיותרפיה, וחלק מהטיפולים שהקליניקה נותנת הם פיזיותרפיה לטיפול בקשישים, אז אני צריך להבין:

  • מי מחפש את המידע?
  • איך הגולש יחפש את המידע (מה מעניין אותו)?
  • האם הוא מחפש חומר תיאורטי בנושא מסוים או שהוא בשל לביצוע פעולה?

אני יודע, על בסיס מחקר המילים שעשיתי, שלביטויים כמו "מניעת נפילות בגיל השלישי" או "מה היא דמנציה?" יש נפח חיפוש שמתאים לי, כמו גם מיקוד יפה לקהל היעד שלי, והתחרות מותאמת ליכולות הקידום שלי.

בנוסף יש עוד כמה וכמה ביטויים שאספתי במחקר המילים, שיכולים ליצור לי טראפיק יפה לאתר.

כעת עלי להכין תכנית כתיבת מאמרים שיועלו בסופו של דבר לאתר עצמו ויכילו באלגנטיות את מילות החיפוש (בשביל גוגל), אך יותר מזה, יתנו מענה הולם לשאלה של הגולש בכל מצב תודעתי בו הוא נמצא (בין אם בשלב ה"למידה" ובין אם בבשלות מתקדמת יותר).

אני נוהג לבנות טבלת אקסל שמרכזת את הנושאים בהיררכיה ברורה לפי קטגוריות, תתי קטגוריות וכו'. זה עוזר מאד בהמשך התהליך בעת בניית היררכיה נכונה לאתר (בהמשך אבנה טבלה כזו ב-Google Sheets ואשתף איתכם. מוזמנים להירשם לרשימת התפוצה ולקבל את הטבלה + כלים נוספים חופשי חופשי).

התכנית הזו מהווה סוג של מפת דרכים לקידום האתר. בכל חודש צריך לפתוח אותה ולבדוק איזה תכנים יש להעלות בחודש הקרוב.

התכנית תהיה סוג של עוגן, אבל היא דינמית ומשתנה תוך כדי הדרך.

חשוב להגיע דינמיים לתהליך קידום אתרים באופן כללי אגב (בין אתם מקדמי אתרים פרילנסרים, לקוחות של מקדם אתרים או מנסים לקדם אתר לבד).

כתיבת תוכן לאתר

עכשיו אתם כבר יודעים מי הם הביטויים ומילות המפתח הרלוונטיות אותם אתם מעוניינים לקדם.

נשאר "רק" לכתוב תוכן בנושאים האלו.

עליכם לדאוג שלאתר שלכם יכנס אך ורק תוכן איכותי ומועיל לגולשים.

ישנה דעה רווחת בקרב מקדמי אתרים שהתוכן נכתב בשביל גוגל. שמעתי את זה לא מעט מקולגות.

אני אישית לא מסכים עם זה כלל. אם תכתבו תוכן בהתחשב בגוגל בלבד, הוא לא יחזיק מים לאורך זמן.

בסופו של דבר, יתכן והדפים הלא איכותיים שלכם יקודמו גבוה, אבל הם יפגעו ברגע שגוגל יבין שחוץ ממנו אף אחד לא קורא את התוכן. אנשים שנתקלים בתוכן זבל נוטשים את האתר מהר ואז אתם נפגעים בדירוג…

מומלץ לכתוב תוכן בצורה מקצועית ונכונה שמכילה את כל הכללים לכתיבת מאמרים לאתרי אינטרנט:

  • העשרת הגולש
  • חלוקת הטקסט לפסקאות עם כותרות משנה
  • הכללת מילות המפתח בטקסט
  • כתיבה יחודית עם ערך מוסף לגולש
  • יצירת קריאות לפעולה בתוך הטקסט
  • הקפדה על אורך מאמר של 400 מילים לפחות (רצוי להרחיב ככל שניתן, אך בטוב טעם).

מילה קטנה בעניין אורך המאמר. אל תתאמצו להכניס יותר מ-400 מילים אם אין מה לכתוב על נושא מסויים. לדוגמא, אם אתם מפרסמים מאמר על קשירת שרוכי נעליים, כמה מילים תצליחו לדחוף שם כבר?

אבל אם מדובר בנושא מקצועי שניתן להרחיב עליו הקפידו:

  • להרחיב בנושא ככל שניתן בכדי לכסות כמה שיותר שאילתות פוטנציאליות
  • תביאו קישורים למקורות עליהם התבססתם
  • תכתבו תוכן שיעשיר את הגולש ויכווין אותו לאתרים נוספים שימשיכו להעשיר אותו
  • אל תעתיקו תוכן, או תכתבו משהו שכתבו כבר מליון פעם לפניכם. תביאו משהו יחודי (אומר זה שכותב מדריך קידום אתרים בוריאציה מסוימת, למה שקיים ברשת במליון גרסאות, אבל עדיין יחודי לגמרי.. כל מילה)

אני יכול להעיד על לקוחות שלי שישנם נושאים עליהם כתבנו מאמרים ברמה גבוהה מאד, מפורטים מאד שעונים על לא מעט שאלות של גולשים, שזכו להתמקם גבוה עבור לפחות 4-5 ביטויים, בלי יותר מדי מאמצי קידום (כמובן שבכדי לכבוש את המקום הראשון בכל הביטויים אין מנוס מיצירת קישורים חיצוניים וכו').

דרך נכונה לבניית קישורים פנימיים לתוכן באתר

אין די בלכתוב מאמר איכותי וטוב ולהעלות אותו לאתר.

צריך להשקיע בדבר נוסף והוא קישור הדף לדפים אחרים באתר עצמו.

זה חשוב משתי בחינות:

  • עזרה לרובוט של גוגל למצוא את דפי האתר ולסרוק אותם לאינדקס שלו
  • שיפור חווית הגלישה לגולש, הגדלת זמן השהיה באתר והתעמקות בתוכן

שמול, מקדם אתרים אדיר ובלוגר מדהים, פירסם מדריך מעולה לקידום אתרים שלמדתי ממנו לא מעט. בכלל, האיש הזה הוא מרתק והדרך שבה הוא מעביר את התכנים מעניינת ומשעשעת.

אני ממליץ בחום לכל מי שקורא את שורות אלו להיכנס לאתר שלו וללמוד ממנו. עשיר בניסיון, ונותן כלים פרקטיים מאד לקידום אתרים. אני אישית משתמש בהרבה שיטות שלו, והן עובדות.

אחרי החנופה (ללא תמורה), נחזור למיקוד..

שמול פירסם מדריך מעולה לקידום אתרים. במדריך הוא מסביר בשפתו את מה שאני מסביר בשפתי, אך מביא עוד משהו שהוא המציא ומתקשר לנושא בניית הקישורים בתוך האתר. הוא קורא לזה "משולש תוכן".

הכוונה היא שלכל מאמר שמעלים לאתר יוצרים משולש תוכן משלו.

משולש, בדומה לפירמידה, מורכב מקודקוד ובסיס. בקודקוד ימצא הביטוי או העמוד אותו רוצים לחזק, ובבסיס יתייצבו שני דפים נוספים שיחזקו אותו.

לדוגמא:

משולש התוכן של שמול

אז קודם כל תודה לשמול על פישוט הרעיון, ודבר שני הקפידו על זה.

שימו לב לדרך שבה אתם יוצרים את הקישור הפנימי דרך טקסט העוגן.

אם אני מעוניין לקדם את הביטוי "יצירת פלייבק לשירים", אני אכניס אותו בצורה אלגנטית לפסקה במאמר כך:

"דרך יצירתית להפתיע אדם קרוב או חברים שמתחתנים היא לכתוב להם שיר שמבוסס על שיר קיים ולהקליט אותו באולפן הקלטות. יצירת פלייבק לשירים קיימים היא מומחיות, ואנו בסטודיו בום עושים את זה על בסיס יומי בעזרת כלים מקצועיים."

הביטוי בקו התחתון מקשר לדף "יצירת פלייבק לשירים" ובכך מחזק אותו על פי המשולש הקדוש.

לא צריך להידבק לנושא הזה של "טקסט עוגן רק על מילות המפתח"! זה עוזר, אבל לא חובה.

עדיף לכם להכניס את הקישור דרך טקסט מניע לפעולה או מסקרן, כדי שהגולשים יעברו לקישור הזה. לדוגמא, אם כתבתם מדריך מסוים, תשאירו טעם של עוד במקומות מסוימים וקריטיים, ותמשכו את הגולשים להמשיך להתעמק במדריכים נוספים שלכם.

יצירת קישורים נכנסים (או קישורים חיצוניים) לאתר שלכם

אחד הפרמטרים המשמעותיים בדירוג אתר ובתהליך SEO הוא כמות הקישורים הנכנסים מאתרים איכותיים לאתר המקודם.

מדובר באתגר לא קטן (מניסיון שלי). השגת קישורים מאתרים שונים בנישה דורשת יצירתיות, התמדה וכמובן התנסות.

ישנן מספר דרכים להשיג קישורים. חלקן פשוטות מאד וחלקן דורשות המון השקעה מהצד של המקדם:

  • רישום לאינדקסים בתחום של האתר – ניתן להכניס את האתר לאינדקסים טובים בנישה. יש כאלה. צריך למצוא אותם. כלים כמו SEMRush יכולים לעזור בזה, על בסיס מחקר המתחרים שתעשו. פשוט בידקו מאיזה אינדקסים מקשרים המתחרים שלכם.
  • קישורים מאתרים בנישה שלכם, אשר מקשרים לאתרי מתחרים – מצאו כאלה בעזרת כלי הבדיקה שתיארתי ותנסו בעצמכם להכניס מאמר איכותי לטובת קישור.
  • קישור מבלוג בתחום – חפשו בלוגים שקשורים לנישה שלכם והציעו להם מאמר איכותי בנושא מסויים אותו אתם מעוניינים לקדם. בדוגמא שנתנו קודם, כתבו מאמר איכותי בנושא יצירת פלייבקים וחפשו אתר שיהיה מעוניין בהצגת התוכן הזה אצלו.
  • החלפת קישורים עם אתרים בתחום – ישנן מספר קבוצות פייסבוק שמרכזות את האופציה הזו. פשוט כנסו לשם ותתחילו לנהל משא ומתן על החלפת קישורים עם אתרים דומים שזקוקים לאותה הפעולה מהצד שלהם.
  • יח"צ – כתבות יחסי ציבור הן כתבות המפורסמות באתרי תקשורת גדולים (ynet, nana, mako ודומיהם). ישנן מספר חברות אשר מסייעות בתיווך לאתרים האלו, וישנם אתרים כאלו אליהם ניתן לפנות באופן ישיר.
  • פוסטים אורחים – ישנם לא מעט אתרים שמעוניינים בפוסטים אורחים. בין אם מדובר באתר של חבר או של קולגה לעבודה או בין אם מדובר באתר בנישה שלכם שמחפש אנשים שיכתבו תוכן איכותי. אגב, ממה שאני חווה עד כה, זה נפוץ יותר בחו"ל מאשר בארץ.
  • אתרי וידאו – אתרים כמו יוטיוב, וימאו ודומיהם מאפשרים להוסיף בתיאור של הוידאו קישור לאתר.

כמובן שלא המצאתי את מה שאתם רואים כאן ביצירת קישורים נכנסים. הבלוגרים המובילים בעולם בתחום (בריאן דין, ,טים סולו, ניל פאטל וחבריהם לשליטה בתחום) משתפים את המידע הזה חופשי.

מומלץ בחום להיכנס לבלוג של בריאן דין! ולבלוג של ahrefs אם עוד לא נכנסתם…

בסופו של יום, אני יכול להגיד מניסיון שמה שעובד בעיקר זה קישורים מאתרים בעלי סמכות, החלפות קישורים עם קולגות מהתחום או עם בעלי אתרים נוספים ופוסטים אורחים. אלה הקישורים העוצמתיים יותר.

זה דורש המון השקעת זמן מהמקדם וזה לא טריוויאלי, ולכן חברות קידום אתרים רבות מחזיקות במה שנקרא "רשת בלוגים פרטית" או PBN(Privte Blog Network) או מה שנקרא בקרב מקדמי האתרים בארץ "אתרי תמיכה", וכך יוצא שיותר אתרים באינטרנט יוצרים תוכן זבל בשביל קידום אתרים ומעט מדי אתרים הם אתרי המפתח שניתן לסמוך עליהם.

זה הצד האפל של קידום אתרים מבחינתי.

דרך יצירתית להשגת קישורים חיצוניים

ישנה דרך נוספת להשגת קישורים חיצוניים בה אני נוהג להשתמש באופן קבוע עם הלקוחות שלי.

לא הרבה מקדמי אתרים חושבים על זה. האוטומט אצל כולם זה לרוץ לקבוצת החלפת קישורים בפייסבוק, ויאללה למלא את האינטרנט בזבל…

אם חושבים קצת מחוץ לקופסא מגלים משהו מאד מעניין…

לכל לקוח שלכם יש חברים, קולגות מהתחום, קשרים כאלה ואחרים. לכל אותם מקושרים של הלקוחות שלכם יתכן ויש אתר אינטרנט כלשהו שחופף לתחום.

לדוגמא, אחת הלקוחות שלי גם, היא פיזיותרפיסטית במקצועה, יזמה פרויקט מדהים בשם פיזיוקליק.

עקב ניסיונה העשיר בתחום הפיזיותרפיה (כ-30 שנה) היא הספיקה להכיר לא מעט אנשים, לא מעט מיזמים ולא מעט אתרי בריאות גדולים בהן נבחרה לכתוב ככותבת מקצועית.

כשהתחלנו את התהליך, תיחקרתי אותה בנושא והבנתי איזה כוח אדיר יש לה מהבחינה הזו.

כך יצא שאתרים כמו "doctors", "informed" ו-"camoni" (אתרים סמכותיים מאד בתחום הרפואה) מספקים לנו קישורים חיצוניים נפלאים ותורמים רבות למאמצי הקידום בתחום התחרותי הזה.

מסקנה: תובילו את התהליך! תדברו עם הלקוחות שלכם. אל תעבדו כמו רובוטים. תהיו יצירתיים ותחשבו מחוץ לקופסא, חפשו רעיונות שעבדו לאחרים, תיישמו.

אופטימיזציה לקוד האתר – התאמתו למנוע החיפוש

עד כאן בכל הקשור לאסטרטגיה כמו תוכן האתר, קישורים חיצוניים, מילות מפתח וכו'.

חוץ מאלה, יש את הצד הטכני של קידום האתרים שבגללו הוענק השם "SEO – Search Engine Optimization" (אופטימיזציה למנועי חיפוש) לתחום.

למי שפחות בקיא, מאחורי כל אתר אינטרנט נוצץ ויפה עומדות שורות קוד רבות שמומרות על ידי המחשב שלנו  למיצג ויזואלי.

גוגל פיתח "מחשב על" אשר סורק באופן תדיר את רשת האינטרנט כולה ויוצר אינדקס אתרים עצום.

מחשב העל הזה נקרא "רובוט הסריקה של גוגל".

כמו כל מחשב אחר, רובוט הסריקה יודע לקרוא אך ורק שפת קוד (שנקראת html).

כללי אצבע להתאמת הקוד לרובוט הסריקה של גוגל

קוד האתר שלכם צריך להתאים לשפתו של הרובוט, או בשפה שלנו צריך לעשות אופטימיזציה לקוד האתר שלכם.

יש לכך מספר כללי אצבע ברורים:

  • שימוש בתגיות המטא "כותרת" ו"תיאור" (title, description)
  • הקפדה על הוספת כותרות H1-H6 בכל דף באתר, ווידוא שישנה רק כותרת H1 אחת לכל דף
  • הוספת alt text לתמונות
  • הימנעות מתוכן משוכפל
  • תיקון קישורים שבורים בעזרת הפניות (בעיקר הפניות 301)

#1 תגיות מטא

שתי התגיות העיקריות הן תגית הכותרת (title) ותגית התיאור (description). תגיות אלו הן המייצג הראשון של האתר שלכם בתוצאות החיפוש.

לכל דף באתר שלכם צריכות להיות תגיות מטא יחודיות המתארות אותו. חשוב להקפיד על רלוונטיות לחיפוש של הגולש, תיאור קצר של התוכן שבדף וקריאה לפעולה שמבליטה את הדף יותר מכל דף אחר בתוצאות החיפוש.

הופעת תגיות מטא כותרת ותיאור

כללי אצבע בכל הקשור לתגיות מטא:

  • רצוי לכלול בתגית הכותרת את הביטוי אותו רוצים לקדם בצורה אלגנטית, ולהכליל וריאציה של הביטוי בתיאור.
  • רצוי שלכל דף באתר יהיו תגיות יחודיות לו
  • רצוי שלכל דף באתר יהיו תגיות באופן כללי (להימנע ממצב בו דפים לא מכילים כותרת ותיאור)
  • רצוי שתכתבו משפט מניע לפעולה ולא סתם כותרת שמכילה את כל מילות המפתח האפשריות!

#2 תגיות כותרת (H1-H6)

בכל דף באתר ישנן תגיות כותרת. ההיררכיה של הכותרות משתנה בהתאם למספרה.

כלומר, כותרת H1 תהיה בדרך כלל כותרת ראשית של מאמר או דף כלשהו.

כותרת H2 תשמש ככותרת משנה ל-H1, כותרת H3 תשמש ככותרת משנה ל-H2 וכך הלאה.

לדוגמא, הכותרת שמעל לפסקה הזו היא כותרת H3, והכותרת "כללי אצבע להתאמת הקוד לרובוט הסריקה של גוגל" היא כותרת H2.

הכותרת הראשית של המאמר היא כותרת H1.

כלל האצבע – תגיות כותרת:

  • להקפיד שבכל דף יש כותרת H1 אחת בלבד (לא קריטי אבל יכול להשפיע במקרים מסוימים)
  • להשתמש בביטויים שמעוניינים לקדם (ממחקר המילים) בכותרת הראשית וכותרות המשנה
  • לחלק את הטקסט לפסקאות ולעזור לקורא למצוא את מקומו בכל שלב במאמר

#3 טקסט אלטרנטיבי לתמונות (alt text)

כל תמונה באתר שלכם מזוהה על ידי גוגל כשורת קוד.

עליכם לתת טקסט אלטרנטיבי בקוד האתר לכל תמונה ותמונה, בכדי לעזור לרובוט הסריקה של גוגל להבין במה מדובר.

זו הזדמנות טובה להכניס את מילות החיפוש לדף, אך צריך לשים לב שלא מגזימים עם זה.

כללי אצבע ל-alt text:

אין משהו מיוחד. פשוט תעשו את זה. הייתי חייב להמשיך עם הקונספט של "כללי אצבע" לרצף של התוכן 😊

אם אינכם יודעים איך לתת טקסט אלטרנטיבי לתמונה ב-Wordpress או ב-WIX, עברו למדריך הבא (מדריך יצירת אלט טקסט לתמונות ב-wordpress וב-WIX – בקרוב).

#4 הימנעות מיצירת תוכן משוכפל "duplicate content"

בקצרה, תוכן משוכפל הוא מצב בו גוגל מזהה שלאתר שלכם יש גרסא מאובטחת וגרסא שאינה מאובטחת.

במילים אחרות ניתן לגשת לאתר שלכם הן מהפניית http (מצב לא מאובטח) והן מ-https (מצב מאובטח).

במצב כזה, במידה ואין הפניות נכונות של כל הכתובות באתר ה"לא מאובטחות" לכתובות ה"מאובטחות", נוצרת גרסא כפולה לכל דף. לדוגמא:

http://beetlead.co.il – מוביל לדף הבית וגם https://beetlead.co.il מוביל לדף הבית.

המצב הנכון הוא להשתמש בהפניית 301 מהגרסא הלא מאובטחת לגרסא המאובטחת. אל תיבהלו מהביטוי הזה. אל תיכנסו לזה אפילו. תנו למי שבנה לכם את האתר לעשות את זה בשבילכם. קלי קלות.

אחד מגורמי הדירוג של גוגל הוא בדיקה שאין תוכן משוכפל באתר, ולכן יש להקפיד לעשות נכון את ההפרדה וההפניות.

כללי אצבע בהימנעות מתוכן כפול:

מניסיוני עד כה, הכלל החשוב ביותר הוא להתחיל לבנות את האתר כמאובטח ולהימנע מהמצב הזה מלכתחילה.

אם הגיע לידכם אתר לא מאובטח, העבירו אותו בזהירות למצב מאובטח, ובדקו בעזרת כלים כמו screaming frog או SEMRush את מצבו מבחינה זו.

אגב, אפשר לעשות את הבדיקה והאופטימיזציה בדרך חינמית נוספת בעזרת האופרטור Site: של גוגל (לפירוט מלא של כל האופרטורים של גוגל ודוגמאות מעולות לשימוש בהם, עברו למדריך הבא של ahrefs… ואם אתם רוצים אותו בעברית, תגידו לי בתגובות).

*העברת אתר ממצב לא מאובטח למצב מאובטח אינה מסובכת, אך דורשת מעט ידע מקצועי. אני ממליץ לא לנסות לעשות את זה לבד, אלא לתת למקצוען לפתור לכם את זה בקלות ובמהירות.

#5 להימנע מקישורים שבורים (404)

מבחינת גוגל, אתר שיש בו ריבוי של קישורים שבורים מעיד על חווית גלישה לא נעימה וציון נמוך.

לכן יש לבדוק באופן תכוף שאין באתרכם קישורים שבורים, ובמידה ויש כאלה לתקן אותם באמצעות הפניית 301.

מעקב דירוגים, ניתוחים ומדידות

כשבונים "נכס דיגיטלי" אפשר להגיד שבונים "מכונת כסף" לעסק שלכם. בסופו של דבר מדובר מנתיב מסוים שמוביל גולשים להפוך ללקוחות פוטנציאליים או רוכשים!

מה היא מכונת כסף שיווקית ואיך בונים אותה נכון? זו שאלה מעולה וכתבתי על זה מדריך מעולה שישנה לכם את החיים אם תקראו אותו!

בקצרה, מכונת כסף אמורה להיות בנויה נכון כך שמשהו נכנס אליה, קורה איזשהו תהליך ובצד השני יוצא כסף!

בעולם הפיזי, נכס נדל"ני הוא מכונת כסף. זו השקעה בנכס שבכל חודש, מעצם העובדה שמישהו שוכר מכם את הבית, נכנס כסף.

בעולם הדיגיטלי, האתר שלכם הוא אחד המרכיבים בתוך "מכונת הכסף" של העסק שלכם.

עכשיו, כל ההקדמה הזו היתה בשביל להבהיר משהו.

תהליך הקידום, שהוא רק ערוץ שיווקי אחד מתוך מגוון הערוצים, לא יכול להתקיים לבדו. כל תהליך או אסטרטגיית שיווק שתשמש אותכם חייבת להיות מלווה במדידות!

המדידות עוזרות לנו ללמוד בכל פעם מה צריך לשפר במכונה, איזה מנגנון לא מספיק משומן, כדי שבכל פעם נתקרב למצב האידאלי בו המכונה פשוט עובדת לבד.

אז איך עושים את זה ברמת הקידום האורגני:

  • עוקבים אחרי דירוג הביטויים השונים של האתר – אם לא נבדוק, איך נדע אם האתר מתקדם???
  • עוקבים אחרי אופי ההתנהגות של הגולשים באתר – חשוב לדעת אם האתר בנוי נכון והאם התוכן מעניין? יכול להיות ששינוי קטן מאד בדף נחיתה מסוים באתר יכול לשנות בצורה דרסטית את זמן השהייה או הנעה לפעולה.
  • עוקבים אחרי הטראפיק (כמובן) – האם תהליך הקידום מביא גולשים? האם כמות המשתמשים החודשית נמצאת במגמת עליה כלשהי?
  • עוקבים אחרי כמות מילות המפתח עבורם האתר מדורג – בעזרת כלים כמו Google Search Console, Sem Rush (בתשלום) ודומיו תוכלו לדעת איזה ביטויים מביאים טראפיק לאתר שלכם.

אם לא מודדים, לא משתפרים!

אני נוהג להיכנס באופן יומיומי למעקבי הדירוג על כל הפרויקטים שלי, להיכנס לגוגל אנליטיקס ולבדוק ביצועים, לבדוק באופן תדיר את כמות הביטויים עבורם האתר מדורג.

כמובן שאחד הדברים הכי חשובים בהקשר הזה הוא הדוח החודשי המפורט שהלקוח מקבל. אני מביא את ההשוואות בין הביצועים בחודש הקודם לחודש הנוכחי בכל פרמטר שחשוב לבחון, ומסביר מדוע רואים כל שינוי.

זה משמש אותי גם כדי לבדוק איזה דפים חזקים יותר ואיזה חלשים יותר וצריכים דחיפה. זה עוזר לי לגלות עוד מילות מפתח שלא חשבתי עליהם בכלל ונותנים לאתר שלי חשיפה, ובכללי זה הופך את התהליך לאפקטיבי מאד!

בקיצר, תמדדו.

סיכום לכל הטירוף שהיה כאן

שיתפתי אתכם המון מידע. אני לא בטוח כמה מכם יגיעו לרגע הזה ויקראו את שורות הסיכום האלה, אבל אם הגעתם סימן שאתם בדרך הנכונה. אי אפשר ללמוד מהר היום. אין אינסטנט רבותייייי!!!

אז למי שכן טרח להגיע לכאן (גאה בכם!) קיבלתם הרבה כלים להבין באופן יחסית מקיף מה הוא תהליך קידום אורגני (ועוד מלא טיפים נוספים).

עכשיו, כשאתם קצת מבינים את קצה קצהו של הקרחון, אתם יודעים יותר טוב מה עליכם להמשיך וללמוד, איזה שאלות עליכם לשאול והאם אתם רוצים להיכנס לזה בכלל?!?!

אני מאד אוהב את ערוץ השיווק הזה ורואה אותו כאחד היעילים לרוב העסקים שאני עובד איתם. הוא לא מתאים לכולם, אבל ברוב המקרים נכנס לתוך אסטרטגיית השיווק שאני בונה לעסקים לטווח הארוך יותר.

כמות המידע הקיים על קידום אתרים בכל העולם הוא עצום. מי שרוצה ללמוד לבד יכול! אני אישית ממליץ לכם, אם אתם בעלי עסקים, להתמקד בעסק שלכם ולשחרר מלנסות לבד. המאמץ שתשקיעו לא שווה את הזמן (ומשאבים נוספים) שתשקיעו בתהליך.

יזם טוב יודע שאין דבר כזה "הופעה של איש אחד". צריך לשלב כוחות. אני לא יודע לתפור או לתת שירותי מיזוג אוויר לדוגמא. אני יכול ללמוד לבד, אבל עדיף לי לתת את המכנס לתופרת או להזמין טכנאי שיתקן לי את המזגן.

כך גם בניהול העסק שלכם. עדיף לכם לקחת מישהו שמומחה בתחום הזה במקום לבזבז את הזמן שלכם!

אם אתם בעניין של לשכור את שירותי, אני אשמח מאד להרחיב אתכם ולייעץ לכם. לפני שאתם מתקשרים, בא לכם לדעת כמה זה עולה? זה לא סוד.. עברו לדף מחירי קידום אתרים ותגלו הכל.

תודה לקוראים! אשמח לתגובות. בכל נושא. גם אם יש לכם עוד מה להוסיף או לתקן (אנחנו לא חפים מטעויות אה?!).

דברו איתי 😊 ובהצלחה!

הירשם לניוזלטר "בלי סודות"

קבל עדכונים חדשים, טיפים מיוחדים שרק הרשימה שלי מקבלת, תוכן איכותי שיעזור לך
בלי תוכן זבל! מילה שלי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט